ROZHOVOR: Vesna – božský experiment

Helpmusic

ROZHOVOR: Vesna – božský experiment

Projekt Vesna, jehož iniciátorkou je zpěvačka a skladatelka Patricie, propojuje mnoho směrů, mezi které patří móda, scénografie, vizuální projekce a tanec. Základem ale zůstává hudba inspirovaná slovanským folklorem. Debutové EP kapely pak čerpá z postav čtyř bohyň – Morany, Vesny, Živy a Mokoš, jejichž podobu na sebe vzaly jednotlivé představitelky projektu.

Co bylo prvním impulzem pro stvoření projektu Vesna?

Bára: Prvotním impulsem byl absolventský koncert Patricie, který nás natolik nadchnul, že jsme tuto muziku chtěly dělat dál.

Patricie: Pro mě asi touha experimentovat a zkusit něco nového, vyzrálejšího. Ta příležitost, aby se něco takového materializovalo, vznikla během studia textu na Konzervatoři Jaroslava Ježka, kde jsme probírali folklórní texty a já napsala čtyři verše písničky Vesna. Kdo by čekal, že ze čtyř veršů vznikne později celý projekt.

O Vesně se ví, že se jedná o osmičlennou kapelu, hlavními představitelkami jsou ale ženy. Můžete prozradit, jaká je úloha každé z vás?

Bára: Každá z nás představuje jednu slovanskou bohyni. Já hraji na housle, Tanita na klavír, Patricie zpívá a Andrea hraje na flétnu.

Patricie: Co se týče naší úlohy, přirozeně se doplňujeme. Tanita se v kapele stará o naší krásu a vizáž, Andrejka se zase naplno věnuje hudbě a vždycky kapelu posouvá ke větší preciznosti a umělecké kvalitě. Bára vyrostla ve folklórním prostředí, tudíž vnáší do kapely zájem o tradice a autentičtější pochopení folklóru. A já? Řekla bych, že kromě kreativity přináším kapku tajemna.

Andrea: Mě na tom nejvíc baví, že jsme fakt každá jiná. Patricie je hodně snová a kreativní, Bára je tradiční a opravdová, Tanita je v podstatě punková až naturální a já jsem hodně emotivní a společenská. Každá si jdeme vlastní cestou hudební i životní, tvoříme rozdílné projekty a pak se sejdeme ve Vesně a jsme najednou jako jedna. Můžeme se tak navzájem obohacovat a učit se od sebe.

Patricie jako bohyně Morana.

Co je pravdy na tom, že Vesna vznikla po spolupráci s kapelou Čechomor? Cítily jste, že tu chybí hudba, která se vrací ke kořenům, ale s ženským elementem?

Patricie: Je to tak. S Čechomorem jsem měla jet na společném turné v roce 2016, bohužel mě ale kvůli studiu na Berklee na turné nepustili. Spolupráce s nimi a dva společné koncerty pro mě byly impulzem se více o folklór zajímat. Mám na Moravě rodinu, tudíž inspirace touto hudbou pro mě představuje teplo domova a radost.

S jakými ohlasy na to, že Vesna oslavuje ženské kvality, které jsou v současném světě opomíjeny, jste se setkaly? Objevily se nějaké negativní?

Patricie: Asi dva lidi se mě ptali, zda jsme nějaké feministické hnutí. Ale to naštěstí nejsme. Spíš je to pro mě, možná i pro nás, způsob uměleckého sebevyjádření. Ta změna z dívky v ženu je určitě silný proces a člověk si mnohem více uvědomí, že si nemusí na nic hrát. Ženské kvality pro mě znamenají klid, znalost sebe sama, harmonii, něhu a laskavost, to jsou hodnoty, ke kterým v životě mířím. Vesna je v podstatě kapela či směr, která o tomhle zpívá a předává posluchačům.

Tanita: Já jsem se potkala jedině s pozitivními, naopak. Za mě ženské kvality opomíjeny nejsou, nicméně převaha mužského faktoru je natolik silná, že udržet si místo jako žena-muzikant v hudebním světě je bohužel těžší.

Andrea: Myslím, že obecně se setkáváme s velmi pozitivními reakcemi, a to od žen i od mužů. Já osobně se teď vyskytuji většinu času v Rakousku v hodně multikulturním prostředí a musím říct, že téma žen je tam diskutováno a podporováno i ze strany mužů daleko víc, než jak v jaké míře jsem se s tím zatím setkala v České republice. Ocitám se v diskuzích, ve kterých kamarádi z jižních států Evropy, z Jižní Ameriky a hlavně z Turecka vyloženě doporučují se tématem žen zabývat i přesto, že některé aktivity mohou zpočátku působit dokonce až jako diskriminace mužů. Vesna zatím téma žen neřeší až tak z existenčního hlediska, ale snaží se spíše vyzdvihnout kvality ženské krásy a smyslnosti a probudit v ženách ztracenou sílu, vášeň i sebedůvěru. Jen tím chci říct, že se směrem Vesny souhlasím, myslím, že takový impuls je v současné době na místě a že ohlasy okolí jsou nadšené, popohánějící a někdy až vděčné.

Bára jako bohyně Mokoš.

Slovanská tematika je velmi široká, povědomí o ní však v současné době už tolik není. Nevyžadovala pro vás Vesna i hluboké studium folklóru?

Patricie: U mě se někteří kamarádi divili, že jsem Vesnu založila. Předtím mě všichni znali jako popovou zpěvačku. Nejsem příliš studijní a racionální typ, takže k nějakému hlubokému studiu bych se nedokopala. Mnohem více vnímám příběhy lidí, přírodu či hudbu organickým způsobem.

Bára: Vyrůstala jsem na folklórní muzice a folklórním tradicím jsem se věnovala odmalička. Určitě se dále snažím dovzdělávat.

Tanita: Jelikož pocházím z bulharské rodiny, povědomí o slovanském bulharském folklóru mám velmi silné. Už od malička mě naši vychovávali se všemi tradicemi, jazykem a kulturou, které Bulharsko skýtá.

Andrea: To je moc dobrá otázka – Vesna nás samotné motivuje k tomu, abychom se v tomto ohledu více vzdělávaly, a to i do budoucna. Já osobně jsem s tradičním folklorem až tak do styku nepřišla a jsem ráda, že si mě našel.

Jak dlouho trvalo skládání a nahrávání EP Bohyně a jak vznikla spolupráce s Českým národním orchestrem?

Bára: Natáčení nám trvalo týden. Nahrávalo se tři dny v Čechách a zbylé dny ve Španělsku. Spolupráce s Českým národním orchestrem vznikla za podpory grantu z Ameriky.

Andrea: Patricie a někteří další zahraniční hostě nahrávali ve Valencii, vokály se dotáčely později a stejně tak celý orchestr. Dodnes je mi záhadou, že jsme si dokázali udržet drive a energii a zároveň i jemnost a intimitu. Pro nás je tam to, co jsme chtěli, na čemž má samozřejmě obrovský podíl i zvukový inženýr Stanislav Baroch.

Kromě EP Bohyně vznikla i kolekce šatů a parfémů, do jakých vod máte v plánu ještě namířit?

Patricie: Určitě chystáme vydání knihy. Dovedu si Vesnu představit také v divadelním prostředí, možná i ve filmovém. Podhoubí Vesny je nesmírně tvárný materiál a já doufám, že stejná oblast bude inspirovat spoustu dalších umělců, kteří se s námi budou mít chuť propojit.

Andrea: Vesna v blízké budoucnosti vyroste a rozšíří se na chviličku o celou filharmonii. Mluvíme o propojení s vizuálními projekcemi. Patricie také chystá i celé ženské konference a přednášky s různými odborníky. Plány jsou velké a velmi komplexně pojaté.

V květnu byla Vesna pokřtěna, jak křest probíhal a kdo všechno se účastnil?

Bára: Křest Vesny probíhal v prostorách galerie Hauch, kde jsme vytvořily společně s výbornou taneční skupinou Divize, mladou scénografkou Terezou Šůstkovou, smyčcovým kvartetem a vizuální projekcí, velkolepou multiperformanci. Vše probíhalo podle našich představ, koncert byl vyprodaný a lidé odcházeli s úsměvem na tváři, což byl pro nás největší dar.

Andrea: Křest proběhl k mému překvapení naprosto hladce. Každá jednotlivá sekce byla perfektně připravena, takže proběhla jedna generálka a šlo to naživo. Tehdy jsem Patricii upřímně poblahopřála, že dokázala spojit a zorganizovat přes třicet aktérů v jednom večeru.

Andrea jako bohyně Živa.

Jak jste vybíraly ženy, jež se křtu aktivně účastnily?

Patricie: Terezii Kovalovou jsem znala již dříve, když pro mě natáčela nějaké party na mé popové CD. Věděla jsem, že Terezie má ráda zajímavé projekty a má cit pro umění. Oslovení Šárky Strachové byl čistý výstřel do neznáma, vůbec jsem jí neznala, ale svým příběhem a tím, co si prošla, pro mě byla ztělesněním ženské moudrosti a síly. Potkat se s ní pro mě bylo velké obohacení. Marie Doležalová a Jolana Voldánová nás podpořily, protože celá akce se konala pro dobrou věc a na konci akce se dražily šaty pro Nadaci Pomozte dětem.

Na křtu bylo vyprodáno, ne-li překročená kapacita. Věřily jste, že o projekt bude takový zájem?

Patricie: Na projektu jsme pracovaly dva roky, intenzivně tři měsíce. Měla jsem hlavu úplně jinde, myslím, že jsem se ten den nestihla vyspat ani najíst. Když přišli lidi, byla to pro mě třešinka na dortu. A samozřejmě radost z toho, že vaše bláznivé sny mají smysl.

Bára: Doufaly jsme, pracovaly jsme usilovně a přineslo to své ovoce. Měla jsem slzy v očích, když jsem viděla, kolik lidí nás přišlo podpořit.

Andrea: Když člověk na něčem pracuje s takovým úsilím, zájmem i láskou, tak nějak musí věřit, že to má smysl a dosáhne očekávaného cíle. Přece už v počátku, když se rozhodnete něco takového zorganizovat, v to očividně věříte.

Nějaký čas už koncertujete, jak koncerty vypadají a co všechno kromě skladeb z EP Bohyně na nich hrajete?

Tanita: Hrajeme další písně z tvorby Patricie a Dominika Svobody, které rozvíjí svými příběhy dále tematiku, kterou chce Vesna obsáhnout.

Andrea: Aranže máme sice napsané, ale tím, že už je hrajeme dlouho a zpaměti, předěláváme si je maličko k obrazu svému a dokážeme se na pódiu překvapit. A o to jde, vždyť je to živé, občasné „chyby“ jsou pro mě naprosto na místě a správně. Repertoár je všechen z pera Patricie, většina písní je inspirovaná moravským prostředím, přírodou nebo i konkrétními lidmi. Pozadí skladeb Patricie většinou na koncertech vypráví, což celý koncert hezky dobarví a lidé si potom příběhy mohou předávat dál mezi sebou. Nezůstane v nich tak jenom hudební prožitek a pocit, ale i něco konkrétního, co mohou pojmenovat.

Tanita jako bohyně Vesna.

Co dalšího Vesna chystá? Dočkáme se plnohodnotného alba?

Patricie: Ano. V současné době hledáme producenta a brzy budeme spouštět HiHit kampaň, kde poprosíme naše fanoušky o přispění na produkci CD.

Andrea: Vesna má hodně plánů, myslím, že tak minimálně na dalších deset let! V podstatě zkoušíme, co nám nejvíc vyhovuje po stránce hudební, lidské, organizační, do jakých prostorů se hodíme, jakým směrem se ubírat, co všechno můžeme nabídnout a čím můžeme obohatit současnou scénu. Kromě desky už plánujeme i spoustu dalších aktivit – nový videoklip, koncerty s filharmoniemi, zapojení dalších uměleckých oborů, ženské konference a tak dále.

Text: Šárka Blahoňovská

Foto: Lucie Vysloužilová

Rozhovor vyšel v zářijovém vydání magazínu HelpMusic

Řekni svůj názor

Dokaž, že jsi člověk ;-) *